Maria Àngels Anglada
Maria Àngels Anglada i Abadal va néixer l’any 1930 a Vic (Osona), ciutat que va marcar els primers anys de la seva vida.
Filla d’un advocat vigatà, la gran de quatre germans, viu en un ambient familiar apassionat per la música. Precisament aquesta passió influirà l’autora, tal com es reflecteix en alguna de les seves novel·les.
Ben entrada la joventut es va traslladar a Barcelona per estudiar a la Universitat coneguda aleshores com a “Central” (actualment Universitat de Barcelona). Es va llicenciar en Filologia Clàssica. L’any 1961 es va traslladar a l’Alt Empordà, a Figueres, on va viure fins a la seva mort (abril 1999).
La seva trajectòria com a escriptora no començaria fins l’any 1972, amb la publicació dels seus primers poemes, juntament amb una altra poeta, Núria Albó, amb el llibre Díptic. En els començaments de la seva vida literària va destacar com crítica literària, traductora i assagista en llibres col·lectius com Salvador Espriu en els seus millors escrits, publicat el 1974. També va col·laborar en publicacions de l’època com Canigó, El pont, 9 país, Reduccions, entre altres. Fins i tot en aquest període va participar en el llibre Memòries d’un pagès del S.XVIII, editat el 1978, conjuntament amb el seu marit, Jordi Geli.
Maria Àngels Anglada era una persona conscienciada del paper que jugava la dona en la societat i, sobretot, la dona escriptora. Per aquesta raó no va refusar mai de participar en obres col·lectives com per exemple Literatura de dones: una visió del món.
Abans dels anys noranta, va fer diversos viatges a Grècia i concretament a l’illa grega de Mitilene, illa que serà la font d’inspiració d’Artemísia, novel·la que obre un període literari amb molta embranzida en el qual surten publicats llibres de contes i novel·les. Aquest període veurà la seva culminació l’any 1994 amb la publicació de la novel·la El violí d’Auschwitz, novel·la que la va convertir en una narradora elogiada tant pel públic com per la crítica.
Abans de llegir
Mentre llegim
Capítol I
Vocabulari: Luthier, ghetto, blens, albejants, sonata, càtedra
1. A quin país va fer un concert el trio del narrador?
2. Qui és la Regina?
3. Què crida l’atenció del narrador quan escolta el violí de la Regina?
4. La Regina li explica que no es voldria desprendre del violí per res del món. Per què?
5. El narrador acompanya la Regina a casa seva i entre ells s’inicia una bona amistat. Ella li parla de la seva vida i del seu fill. On viu el seu fill? Què hi fa, allà?
6. La Regina dóna a la Gerda unes fotocòpies perquè les lliuri al narrador. Què expliquen aquestes notes?
Capítol II
Comença la història…
Vocabulari: entomits, ominoses, vergassades, de bell antuvi, inexorable, erràtic, virior, sègol, trespol, atiaren, llitotxa, delectables, erable, averany, ari
1.Quants dies passa en Daniel a la cel·la d’arrest? Com s’ho fa per recordar-ho?
2. Amb relació a altres presos té una situació de privilegi. On treballa?
3. En Daniel no declara el seu ofici de debò. Quin ofici declara tenir i quin és l’ofici que tenia abans d’entrar al camp?
4. Què et sembla que vol dir “La vida era a la corda fluixa”?
5. Després de sortir de la cel·la de càstig en Daniel s’adorm. Què somia?
6. El seu amic Freud arriba al camp i li explica que l’Eva, la seva promesa, és viva. On treballa?
7. La Regina és la neboda d’en Daniel. Quants anys té i amb qui s’està?
Capítol III
Vocabulari: ribotaven, sorrut, estemordit, escadusser, estellicó, tascons, befa, esguard, avesat, encenalls, llambregades, clivella
1. En Daniel sent el seu amic Bronislaw que toca el violí a la festa del comandant. De cop sent crits. Què ha passat?
2. Què proposa en Daniel al comandant?
3. Per què, mentre arregla el violí, en Daniel s’oblida de tot?
4. Quan pensa en l’Eva, com se la imagina?
5. “Pensar sense embuts”, què et sembla que vol dir?
6. L’endemà troba a faltar un company de barracot. El mecànic li explica que els guardes se l’han emportat juntament amb altres. Per què se’ls han emportat?
Capítol IV
Vocabulari: vogir, novençans, flocs, avesat, blada, banús, sicòmor, riscles, vesc
1. En aquest capítol en Daniel està construint un violí. Qui li ha encarregat?
2. Com ha de ser el violí?
3. D’on surt el material que fa servir per a la construcció del violí?
4. Què et sembla que vol dir “les mans tenen memòria”?
5. Quan en Daniel s’adona que Rascher i Sauckel inspeccionen el seu treball, com se sent?
Capítol V
Vocabulari: venal, auscultat, brama, insidiós, delmava, bedolls, feltre, escambell, abellaire
1. Quin sistema fan servir els SS per matar els presoners malalts?
2. Quins pensaments serveixen de consol a en Daniel per oblidar l’assassinat dels seus companys?
3. El violinista Bronislaw li explica la juguesca que han fet en Sauckel i en Rascher. En què consisteix?
Capítol VI
Vocabulari: esfilagarsada, eixir, infamant, hi perdrien bous i esquelles, amb recança, estralls, brandar, emmusteït, ermot, versemblança
1. En Daniel està molt espantat i tem per la seva vida. En Bronislaw intenta animar-lo. Quines raons li dóna?
2. Van a buscar en Daniel juntament amb tres presos més i els porten al taller de roba. Per què els fan posar roba nova? Què pretenen?
3. En el moment de fer-los les fotografies, quina ordre els costa més de complir a tots?
4. L’arribada de nous presoners al camp li fan recordar la seva pròpia arribada com si hagués estat el dia abans. Què fan a tots els presoners en arribar al camp?
Capítol VII
Vocabulari: efígie, vanar-se, espoliat, melòmans, fluctuant, dissort, fesomia, indult, neulit
1.Qui ajuda el violinista Bronislaw a sortir del camp de concentració?
2. En Sauckel fa anar a buscar en Daniel i el felicita per l’instrument, diu que li donarà una paga. Quina paga és aquesta?
3. A en Daniel li fan descarregar un camió de plantes i en un moment donat cau desmaiat, quan s’adona que darrere dels testos hi ha…
Capítol VIII
Vocabulari:
1.Qui és el protagonista d’aquest capítol?
2. En Bronislaw reconeix aquell so únic del violí del lager i, emocionat, pregunta a la desconeguda violinista qui és i d’on ha tret el violí. Qui és ella?
3. En Bronislaw es queda molt parat perquè en Daniel sempre parlava de la seva neboda Regina. Aleshores ella li explica que…
4. La Regina també li explica els últims temps d’en Daniel després de sortir del lager. Com va morir en Daniel?
5. Qui va recuperar el violí? Com va arribar a les mans de la Regina?
6. Fes un petit comentari d’aquesta novel·la. Explica les teves impressions.
Comprensió i vocabulari
Capítol IV
Capítol VIII
Activitats d’ampliació
– Busqueu informació sobre Jacques Stroumsa.
– Un dron ens mostra el camp de concentració d’Auschwitz com mai ho havíem vist:
Deixa un comentari